Henk Klomp 40 jaar secretaris HSV “Ons genoegen” Giesbeek

Woensdag, 11 mei 2016

Henk Klomp 40 jaar secretaris HSV “Ons genoegen” Giesbeek

HSV “Ons genoegen” Giesbeek heeft er vanaf eind 2015 een jubilaris bij.
Want 40 jaar geleden, december 1975, werd Henk Klomp als bestuurslid gekozen en werd al snel secretaris binnen het bestuur.

Al vrij in het begin werd Henk geconfronteerd met het dreigende verlies van de visrechten van het “Visgat van v. Maanen”. Er moest strijd geleverd worden om de visrechten van dit viswater te behouden. De organisatie, Recreatieschap Veluwe, waar tegenop gebokst moest worden was niet de minste. Tot in Den Haag, voor de rechtspraak van de kamer van binnenvisserij, streed hij voor het behoud van dit viswater.
Na een verlenging van in totaal 8 jaar won het Recreatieschap uiteindelijk.
Toch heeft deze periode de vereniging geen windeieren gelegd. Het water was bij veel vissers in trek zodat het veel leden opleverde.
Uiteindelijk is er door uitruil nog een visbotensteiger uit gesleept voor Giesbeekse vissers.
Deze is gerealiseerd in de kom van de haven bij de watersportvereniging.

Een ander wapenfeit is dat hij samen met het toenmalig bestuur het voorstel heeft gedaan om een eigen clubgebouw te bouwen.
Samen met schutterij EMM en de duivenvereniging “De Postduif” kregen ze van het gemeentebestuur toestemming om dit te mogen realiseren.
In eigen beheer is toen samen met een aantal leden het clubhuis van de grond gekomen.
Vanaf die tijd worden de vergaderingen en feestavonden (bingo) hier gehouden.
Tevens is het de uitvalsbasis van de, door HSV “Ons Genoegen” georganiseerde, viswedstrijden.
De jeugdactiviteiten vinden er plaats en jaren heeft de Karperstudiegroep afdeling Oost haar bijeenkomsten hier gehouden.
Ook Vliegvisvereniging Duiven heeft hier maanden haar onderkomen gehad toen ze door brand in hun eigen clubhuis tijdelijk “dakloos” waren.
De eerste twee zaterdagen van het jaar vonden de jaarlijkse betaaldagen (de uitgifte van de VISpassen) hier ook plaats.
Vonden, want vanaf 2015 heeft het bestuur besloten de ledenadministratie uit te besteden aan het “servicebureau” van Sportvisserij Nederland. Zij dragen zorg voor het innen van de contributie en het uitreiken van de VISpassen. Bij de overgang hiervan heeft Henk een grote ondersteunende rol gespeeld.
De bestuursactiviteiten van Henk zijn hierdoor iets teruggebracht zodat hij wat vaker van een (welverdiende) tocht naar het zuiden kan genieten!
Hij blijft echter verbonden met de club en is nog steeds een vraagbaak in veel zaken.

Al die jaren stond zijn echtgenote Tiny trouw aan zijn zijde.
Steeds was ze bereid vissers (veelal Duitse) thuis te ontvangen die hun vergunning kwamen ophalen of zich als nieuw lid aanmeldde.
De voorbereidingen op de jaarlijkse betaaldagen nam Tiny voor een groot deel voor haar rekening. Ook droeg zij zorg voor de bezorging van de vergunningen zowel per post als het zelf rondbrengen in de omgeving.

Al die jaren dat Henk viste, ook met de competitiewedstrijden van de vereniging, was hij in de uitslagen vaak in de top terug te vinden.
Wat Henk kenmerkte als visser was dat hij als een van de weinigen ontzettend “licht viste”. Als er slecht werd gevangen nam Henk een nog dunner lijntje; kleiner haakje en een nog lichter dobbertje. Waardoor hij vaak toch een visje wist te vangen. Het zal met zijn werk als tandtechnicus te maken hebben gehad dat hij met het fijne materiaal om kon gaan.

Al met al een aardige staat van dienst na 40 jaar.

Henk bedankt!!!